Nissin calipere

Her er en enkel monterings anvisning for montering av Nissin kaliptre fra RM-SportMax USA.



Installering NISSIN calipere på 1985 V-Max
Prisen inkl frakt ble ikke så langt unna tusenlappen.

1: vi sammenligner originalkalipere med NISSIN 4-stempel



2: vi sammenligner størrelsen på bremseklossene

3: monteringen er såre enkel, men skruene som fulgte med var for korte. Jeg hadde jo selvsagt noen M10-40 liggende, som passet. Jeg må bare få bytta disse til syrefast, slik at de ikke begynner å grine rustdråper. Man ser forskjellen på et stort stempel og 2 mindre

4: lufte-lufte-lufte... Lufte forbremsesystem med forgrening nede på gaffelen er en tålmodighetsprøve. Det hjelper å ha en framfelg man ikke er så redd for; om man ikke skyller av bremsevæsken raskt kan det fort resultere i at lakken blir stygg (eller helt borte).

5: resultat: en montering som var egentlig mye raskere og enklere enn jeg hadde tenkt meg. Effekten er merkbart bedre, men bråstopp krever fortsatt mer enn 2 fingre på hendelen. Det er enklere å dosere bremsene, spesiellt ved hardt påtrykk. Jeg har ikke prøvd så veldig, men bakhjul-i-lufta-stoppies tror jeg fortsatt er vanskelig. Det har vel ikke så mye med bremsene å gjøre, men mer med masse og lengde...

6: til prisen er dette en helt OK oppgradering. Men selvsagt, fremfjærer og Race-Tech demperventiler var bedre anvendte penger. Når det var gjort var dette en rett prioritering....