En som ikke fyrte på alle 4



Det er noe riktig ræl når sykkelen ikke fyrer på alle 4 sylindere. Problemet dukket opp på en 1985 mod. Det hadde rusket og lugget litt tidligere uten at det var noen klare symptomer på noe skikkelig galt. Når venstre foran ikke fyrte og det rant bensin både her og der var det ikke noe bønn......



Etter å ha skiftet alle plugger, sjekket at alle ledninger var ok og det var gnist )noe som utelukker pickup coil eller coiler, var turen kommet til  forgasserene. Det viste seg at ventre forgasser foran var oversvømt, for når vi tok av forgasserlokket var kammeret oversvømt av bensin.. Dette viste seg også ved at det rant bensin ut av H-kolingene til eksosen under.

Vi fjernet luftfilterkassetten og startet motor med åpne innsug for å se at vakum slidene gikk fint og det gjorde de. Det som derimot var påfallenede var at dysen merket med svart ring på bildet sprutet bensin. Dette var ikke tilfellet med de tilsvarende dysene på de andre forgasserene. Denne dysa ser ut til å gå inn i flottørkammeret og det kan tyde på at flottøren/flottørnålen hadde kilt seg og ikke blokkerte bensinen på riktig måte via denne veien til kammeret. (har ikke klart å finne denne gjennomføringen i sevice manualen)

Vi blåse ned i dysene merket rødt og svart ved hjelp en plastikkslange og deretter drenerte vi forgasser via dreneringsskruen og dreneringslangen. en skikkelig bensin-våt plugg ble skiftet ut og vips var problemet en saga blott... sykkel går nå mye finere enn før, da den hadde tendens til å nøle/fuske veldig på lave turtall. 

Det er ikke alltid at det skal så mye til for å rette på et startproblem - utfordringen ligger i å finne ut hvor problemet egentlig befinner seg - og det har jeg skjønt- at ikke er like lett hver gang ......

Her er liten artikkel om forgassere for den som er interessert i innmaten...  Mvh Thor og Åge